
Politik
Ny transportforordning
DDD arbejder for, at dyrevelfærd under transport bliver styrket i den nye EU-transportforordning – med veterinærfaglig indsigt og klare anbefalinger i forhandlingerne.
DDD er aktiv deltager i Dialogforum for transport, hvor Fødevarestyrelsen, erhvervet og dyreværnsorganisationer løbende drøfter aktuelle udfordringer og muligheder på transportområdet. Gennem DDDs Transport ad hoc-gruppen under hovedbestyrelsen sikrer vi, at dyrlægefaglige perspektiver bliver hørt. Det handler både om at fremme bedre vilkår for dyrene under transport – og om at sikre, at reglerne er til at arbejde med for dyrlæger i praksis.
Fødevarestyrelsen har en central rolle i udformningen af EUs forordninger og direktiver på veterinærområdet. Styrelsen deltager i ekspert- og arbejdsgrupper samt i forberedelsen af arbejdet i Rådet og Europa-Parlamentet. Dette er med til at sikre, at danske faglige vurderinger og dyrevelfærdsmæssige hensyn bringes ind i forhandlingerne om den nye transportforordning – det er derfor vigtigt, at DDD samarbejder med Fødevarestyrelsen på området.
Revision af EUs transportforordning
DDD har i det forgangne år haft stor opmærksomhed rettet mod revisionen af EUs transportforordning, der skal erstatte den nuværende Rådets forordning (EF) nr. 1/2005. Målet med revisionen er at styrke beskyttelsen af dyr under transport – et område, hvor dyrevelfærd, praktisk virkelighed og veterinærfaglig vurdering ofte krydser hinanden og indgår som en central del af EUs ”Farm to Fork”-strategi.
For DDD er det afgørende, at nye regler ikke kun ser gode ud på papiret, men også fungerer i praksis. Derfor har DDD arbejdet målrettet for at sikre, at den veterinære faglighed bringes med helt ind i EUs maskinrum – så reguleringerne understøtter både bedre dyrevelfærd og forsvarlige arbejdsvilkår for dyrlægerne.
EUs forslag – og DDDs svar
I EU-Kommissionens forslag fra december 2023 var mange af intentionerne gode – men ikke uden udfordringer. Forslaget rummede blandt andet:
- Maksimale rejsetider på 9 timer for dyr til slagtning og 21 timer for andre formål med krav om hvilepauser.
- Øgede pladskrav tilpasset de enkelte arters behov.
- Begrænsninger for transporttider afhængigt af temperaturer, herunder nattransport ved høje temperaturer og kortere rejsetider ved lave temperaturer.
- Strammere regler for eksport til tredjelande.
DDD har gennem sin Transport ad hoc-gruppe analyseret og reageret på forslaget. Resultatet blev et gennemarbejdet notat til Fødevarestyrelsen, hvor DDD blandt andet har:
Fremhævet behovet for fodring med kalvevalse eller stråfoder i stedet for mælkefodring for kalve på lange transporter.
- Efterlyst klarhed om dyrlægers rolle ved på- og aflæsning.
- Anbefalet, at grise under lange transporter forbliver på lastbilen i hviletiden, hvis pladskravene svarer til staldforhold.
- Stillet krav om specifikation af burstørrelser for hunde og katte samt forbud mod gødnings- og urinnedfald mellem burene.
- Anbefalet, at katte transporteres i særskilte bure, da de er solitære dyr.
- Skubbet på for en præcis beskrivelse af, hvornår heste betragtes som hobby-/sportsdyr versus kommercielle hestehold.
DDD har fremført de samme argumenter i FVE-regi for også at gøre sin indflydelse gældende her. FVE er en stærk stemme i det lovgivende arbejde i Rådet og Europa-Parlamentet.
Aktuel status er, at vi venter på et nyt forslag til forordningstekst – og DDD er selvfølgelig klar til at give et høringssvar i den forbindelse. Der er dog endnu ikke nogen klar tidshorisont for, hvornår Rådet vil færdiggøre sit arbejde. I første høringsrunde blev der afgivet flere end 3.000 kommentarer, som fortsat drøftes, og det er derfor usikkert, om transportforordningen vil kunne vedtages i 2025.